6 sep 2022

Lidt som en familie…

Læs hvad Lynn og Dan fortæller om deres højskoleophold og hvad de tog med hjem herfra.

Livslang forandring

Dan og Lynn er et ægtepar i 70erne fra Greve, der er vendt tilbage til Struer Højskole på forskellige ophold gennem de sidste fire år. Men hvad er det, der findes i Struer, som man måske ikke kan få i Greve?

Hvorfor Struer Højskole?

Når man spørger Dan har de på Struer Højskole et fokus, der dækker sundhed ud fra et mere holistisk perspektiv. Det handler ikke bare om at tabe sig, der er også noget der hedder mental sundhed og social sundhed, som har stor betydning for, hvordan man har det, og hvordan man kan håndtere sine udfordringer.

Dan og Lynn er på et 13 ugers højskoleophold i foråret – for skal man have godt fat i tingene, tager det tid.

Vi synes begge her er nogle meget dygtige lærere, der er utroligt dedikerede til opgaven. De har mange forskellige kompetencer og er utroligt observante og følsomme overfor, hvordan hver enkelt har det lige nu.  De hjælper dig og giver dig gode værktøjer, så du kommer til at kende dig selv bedre.

Lynn og Dan på det bornholmske folkemøde, sammen med Struer Højskole.

Samværet og privatliv i god kombination

Her er tolerance og rummelighed og flere generationer – fra 74 til 19 år på dette hold. Ordet generationskløft eksisterer ikke her, fortæller Lynn. Vi har debatter, hvor der kommer synspunkter på banen fra alle aldersgrupper og steder i livet. Her danner man gode relationer – det er nærmest sådan lidt som en familie, med forældre, bedsteforældre og børnebørn.

Jeg kommer fra en krise i mit liv, og hvis jeg skulle have en chance, krævede det lang tid og langt væk fortæller Lynn. Derfor valgte vi et 13 ugers højskoleophold denne gang.

Kombinationen af spændende aktiviteter, fantastisk natur, tæt på by, god mad og skønne værelser, hvor man kan trække sig tilbage og have privatliv, er noget, der har stor betydning.

“Man kan være med på sine egne betingelser.”

Vi interesserer os meget for mad, og her bliver man inspireret til hele tiden at prøve noget nyt, eller bare noget på en ny måde. Vi så den kogebog forstander Anika Karlsen-Thor har udgivet, og den står altid slået op i vores køkken. Vi har lige købt den næste udgave, så den glæder vi os til at sætte os ind i. Det handler om fantastisk velsmagende mad, som ikke kræver et supermarked med specialkost i nærheden.

Inspiration til det gode liv

Uanset hvad man har lyst til, er der muligheder på dette højskoleophold. Her er kajak, golf, foto og det kreative. Det bedste er, at man får lyst til at fortsætte når man kommer hjem. Man bliver inspireret til det gode liv EFTER højskolen.

Vi har prøvet både lange og korter kurser.
De korte er lige til et boost i hverdagen, når man trænger. De lange højskoleophold er til livslang forandring.

Vi har været utroligt mange steder her i området, som vi finder utroligt smukt, for der er hele tiden noget nyt at opleve. Man kan tage på små gåture, cykelture, kulturrejser, kajak, strand og vand, og der bliver hele tiden udviklet noget nyt, så et ophold aldrig ligner de tidligere. Lærerne sørger for at matche tingene til vores evner, så det er noget, vi magter.

Der lyttes til dine behov – her er du centrum i fællesskabet.

I år var vi på Folkemødet på Bornholm og lave mad til 1200 – det var også en kæmpe oplevelse. Vi elsker at lave mad, men det her var langt mere end blot at lave mad, der foregik så meget, som vi kunne være med til.

Værelser med ro

Ifølge Lynn er værelser med eget bad også en afgørende faktor for, at hun har lyst at komme tilbage. De har utroligt smukt indrettede og helt forskellige værelser, hvor vi har mulighed for at trække os tilbage og være os selv, når vi trænger.

Skal du på højskoleophold?

På Struer Højskole har vi lange højskoleophold hvert forår og efterår. Opholdene er typisk fra 6 til 15 uger, og fyldt med spændende valgfag, inspirerende indslag og spændende oplevelser.

Du kan læse mere og se hvornår næste opstart er HER