24 sep 2019

Arne Kjær

Nu kan Arne Kjær godt regne med at blive 50

2014 blev et vendepunkt for den i dag 47-årige regnskabsmedarbejder ved Lejerbo i Valby, som i løbet af blot 15 måneder smed 70 kg – torsdag aften, den 26. september, fortæller han sin historie i foredragssalen på Struer Højskole – der er fri adgang for alle, som har lyst til at se højskolen.

Da han nåede konfirmationsalderen, havde han allerede passeret en vægt på 100 kg.

Adskillige år senere, i 2014, ”kulminerede” han, da vægten sagde 170 kg. Forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal, diabetes…

Arne Kjær kunne godt se, at han næppe ville blive 50 år, hvis han fortsatte sin livsstil.

Et seks ugers livsstilskursus på det, der i dag er Struer Højskole, vendte op og ned på det hele. Nu gik vægten nedad. I løbet af 15 måneder tabte han 70 kg.

Nu er han igen tilbage på højskolen, hvor han torsdag aften kl.19.00 skal fortælle et nyt hold livsstilskursister om sin rejse hen imod et sundere liv. Alle er velkomne til at overvære hans foredrag. Det gælder også personer, som måske har lyst til at koble sig på det aktuelle livsstilskursus efter efterårsferien, hvor der optages nye kursister. Højskolens forstander, Anika Karlsen Thor, tilbyder alle en rundvisning.

Spørger man Arne Kjær, om ikke det har været en kamp at smide de mange kg, svarer han: Nej!

Det lyder måske mærkeligt, men det har faktisk været relativt let, for da jeg først var i gang, indså jeg hurtigt, at det her kort og godt bare handlede om at ændre sin livsstil. Det var ikke nogen kamp, og det var heller ikke nogen kur. Igen: Det er et spørgsmål om livsstil. Du skal selvfølgelig have nogle konkrete redskaber og lære at arbejde med dig selv på det mentale planmen det fik jeg også her,” forklarer han.

Siden Arne Kjær første gang stiftede bekendtskab med Struer i 2014 har han flere gange siden besøgt skolen. I dag er han formand for højskolens støtteforening, som netop har været på arbejdsweekend.

Blandt mange andre opgaver har støtteforeningens medlemmer pudset vinduer over hele skolen. Derfor skal foreningens formand naturligvis også fotograferes gennem et nypudset vindue.

Han vejer i øvrigt præcist 103 kg i dag. Men Arne Kjær har faktisk været helt nede på 89 kg. For at komme i betragtning til en operation, som skal fjerne overskydende hud, er der en lang række kriterier, som skal opfyldes. Et af dem er personens BMI, som skal under 30. Her nåede han ned på 89 kg via spinning og styrketræning for et par år siden. Normalvægten ligger i dag og svinger omkring de 100 kg.