26 jan 2023

Det har været en øjenåbner…

Jens på 25 år havde brug for tid og fokus på sin personlige udvikling, og det fik han med 15 ugers højskoleophold i Struer, i Efteråret 2022.

Et oplagt tidspunkt til en pause

Jeg tænkte at nu er jeg jo færdig med min uddannelse og har lige som et break inden jeg skal i gang med at arbejde, til at komme i gang med noget personlig udvikling. Og ja, tænkte at sådan et langt højskoleophold ville være rigtig godt, så min tilgang til højskolen det er med fokus på personlige egenskaber; jeg er her for at udvikle mig selv, arbejde med min egen selvopfattelse og et mere positivt syn på livet.

En del at mit mål var at komme ind i en bedre hverdag hvor jeg har det lidt bedre med mig selv og ligesom finder ud af hvordan jeg har det godt, for det havde jeg ikke før. Og det har jeg virkelig fået noget viden om og er blevet klog på især faget IRONMiND[i] og snakkende med Thomas (Lærer, red.) det har virkelig været guld værd for mig.

Hvorfor højskole?

Grunden til at jeg tog på højskole var at nu har jeg brug hele mit liv, indtil nu, på at uddannede mine faglige kompetencer på bekostning af de personlige kompetencer. Jeg snakkede med mine ven om det, og han havde selv været på højskoleophold, og sagde at det var noget han fik ekstremt meget ud af.

Jeg har fået det ud af det som jeg drømte om.
Bare det at komme væk fra hverdagen, trække stikket og være sammen med den ny gruppe mennesker på en meget mere afslappende måde en jeg normalt har været.
Det har været en øjenåbner.”

Højskolefællesskab og familie

En ting jeg havde tænkt meget over da jeg startede var, hvor mange der mon var på min alder? For jeg troede jeg ville føle mig isoleret hvis der ikke var nogen på min alder. Men jeg har egentligt kunnet mærke det modsatte.
Det et lille hold vi har, og det gør bare at selv om aldersforskellen er stor så holder man bare sammen i et godt og tæt og fællesskab og man får ligesom en familie i stedet for en vennegruppe. Og det var også lige præcis det jeg havde brug for, nemlig at komme ud og være sammen med nogle mennesker som ikke er hverken i uddannelses- eller arbejdsmæssig sammenhæng.

Jeg har fået et andet syn på mig selv, og på mennesker omkring mig. Før i tiden havde jeg ikke nogen særlig gode tanker om mig selv, og jeg havde ekstremt høje forventninger til mennesker omkring mig. Det der med at sætte andre på en piedestal og ikke have høj tanker om sig selv, så bliver det lidt ekstremt.

Visdom i mødet med andre

Så jeg har egentlig fået sådan et, du ved, et virkelighedstjek: Vi er alle bare mennesker.
Og vi har alle vores egne ting at slås med.

“Det er overraskende hvor meget visdom man kan få ved bare at sidde og snakke med folk om almindelige problemer, for man finder ud af at man ikke er den eneste der har noget man går og bøvler med.”

Det her møde med andre folk og deres historier har fået mig at se tilbage på min eget historie og sige at det er egentlig fint nok. Jeg har ikke gjort noget forkert og de fejl jeg nu engang har lavet, er en del af min menneskelige udvikling. Jeg har værdi, folk gider være sammen med mig. Og den der overbevisning om at jeg kan noget når det kommer til at være sammen med andre mennesker. Og det var ikke en overbevisning jeg havde før.

Ny Jens, ny hverdag

Jeg rejser hjem og starter på job, og det bliver fedt – Jeg har en hel anden jeg føler jeg er klar til det på en helt anden måde end jeg var sidst jeg startede et nyt jo op. Nu har jeg ligesom været det her højskoleophold igennem og er bare til at komme i gang med en ny hverdag. Jeg glæder mig til at se hvordan mit forhold til mine kollegaer kommer til at være i forhold til de andre steder jeg har været, netop fordi jeg har været på det her højskoleophold.

Jeg er holdt op med at sætte folk på piedestaler, og så det er mere ligeværdige kollegaer end det er folk der er modtaget til at være sammen med mig. Nu ved jeg at jeg både kan byde ind med faglige og personlige kompetence.

“Jeg er overbevist om at jeg skal på højskole igen, for den her pause her, har bare været det jeg havde brug for. “

Skal du på højskoleophold?

På Struer Højskole har vi lange højskoleophold hvert forår og efterår. Opholdene er typisk fra 6 til 15 uger, og fyldt med spændende valgfag, inspirerende indslag og spændende oplevelser.

Du kan læse mere og se hvornår næste opstart er HER

[i] IRONMiND omhandler mental overskud og modstandsdygtighed, og var et valgfag på efterårsholdet 2023.
Se evt. ugekurset ”IRONMiND & Højskole” i uge 26, 2023.