Stillepigen blomstrer

Nu blomstrer stillepigen

Det var en helt ny Louise, der lige før jul vendte tilbage til hjembyen Korsør efter 12 ugers kursus på Struer Højskole

Da 17-årige Louise Anja Hansen umiddelbart før jul steg ind i toget på stationen i Struer med kurs mod hjembyen Korsør, var det en helt anden version af pigen end den, folk i Limfjordsbyen havde mødt 12 uger tidligere.

En stille og forsigtig sjællænder med angst i bagagen blomstrede op i det jyske i en grad, så selvtilliden i dag lyser ud af hende. Og der er blevet meget mindre af hende. Hver eneste uge på Struer Højskole tabte hun mere end et kg. Alt i alt blev det til et vægttab på mere end 14 kg. Ambitionen er at fortsætte øvelsen med at smide kg derhjemme. Målet er et samlet vægttab på 40 kg.

Ønsket om at tabe sig var et af hovedformålene med at tilmelde sig kurset i Struer, men der fulgte altså meget mere med.

Det er en helt anden selvsikker udgave af Louise, man møder i dag.

Dropper efterskolen

Da Louise var færdig med niende klasse sidste sommer, lå det i kortene, at hun skulle tage et år på en efterskole, men planerne blev droppet, fordi hun fandt de øvrige elever for umodne. I stedet blev mulighederne for et livsstilskursus afsøgt, og pilen kom til at pege på Struer.

Som 17-årig kan det godt virke som lidt af en mundfuld at tage til Struer og komme på et hold med meget ældre kursister. I forvejen var jeg udfordret på en række psykiske områder. De første tre uger blev jeg nok opfattet som den stille og forsigtige pige, men så skete der altså også noget,” fortæller hun.

Mens hun for alvor trådte ind i kursist-gruppen, fik hun også mere styr på sin angst og alle de andre psykiske barrierer gennem blandt andet NADA-behandling og samtaler med lærerne.

Selvtillid og selvværd

Resultatet er blevet en person, der i langt højere grad hviler i sig selv og ikke går højt op i, hvad andre måtte tænke om for eksempel hendes påklædning.

Louise ved ankomsten til Struer Højskole i efteråret.

Alt i alt blev det til et vægttab på mere end 14 kg.

Før opholdet i Struer gik jeg alt for meget op i, hvad andre måtte tænke om mig. I dag tager jeg det helt roligt, hvis farven på mine strømper måske ikke lige matcher min øvrige påklædning. Mit selvværd og min selvtillid er en helt anden,” tilføjer Louise.

Hun tøver ikke med at anbefale andre unge at tage på livsstilshøjskole, selv om de andre kursister kan være noget ældre end en selv.

Det giver også noget at være sammen med ældre kursister, men man skal altså også være moden, hvis man for alvor skal have noget ud af opholdet,” fastslår hun.

Der er også gode karakterer til undervisningen. Morgensamlingerne har været i høj kurs hos holdets yngste kursist, som i øvrigt har step styrke og yoga som favoritfag.

Louise begynder snart en uddannelse som massør på Tengbjerg Massørskole i Næstved. Hun er klar til at tage hul på et nyt kapitel i sit liv.

Unge, der befinder sig i farvandet mellem uddannelser, har i øvrigt mulighed for et højskoleophold til en særpris – et såkaldt pitstop. Læs mere her.