12 dec 2018

Trines peberkage-figurer

Hvert år mødes vores højskolelærer (og mega kulturnørd), Trine, med sin familie og bager julekager.

De tager hver især en småkagedej med, bager en masse forskelligt sammen og så deler de bagværket med hinanden. På den måde får de en masse forskellige kager med hjem, men uden at det er kæmpe store portioner.

De laver også en blandet småkagedåse til de ældre i familien, som ikke længere har overskud til selv at bage. Kagerne bliver bragt hjem til de gamle, som både får julebesøg og julebag. Det er da juleånd på et højere plan 🙂

Opskrift på figurkager

Her får du opskriften på den dej, som Trine altid tager med. Det er til at lave figurkager med – dem elsker ungerne at pynte. Opskriften har Trine fundet i skolens køkkengemmer. Den er helt tilbage fra dengang der var Husholdningsskole i nabobygningen.

julekager, figurkager

Kagedej:

100 g sukker
250 g sirup
150 g økologisk smør (oprindeligt margarine, men vi synes smør smager bedre)
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. stødt kardemomme
1 tsk. stødt kanel
1/2 tsk. stødt nellike
2 tsk. natron
1 æg
550 g hvedemel (du kan evt. erstatte 150 g af hvedemelet med Hvid Hvede)

Glasur:

125 g flormelis
1 æggehvide

Sådan gør du:

Smelt smørret ved lav varme. Bland smeltet smør med sukker og sirup. Bland resten af ingredienserne i, rør rundt og saml til sidst dejen på bordet med hænderne. Du må helst ikke ælte den for meget, kun til den hænger fint sammen og er jævn. Sæt den på køl og lad den hvile i et par timer.

Rul dejen ud på bordet og brug udstikkerforme til at lave fine juletræer, hjerter, stjerne osv. Du kan også selv skære dine egne figurer med en lille urtekniv.

udstikkerforme, figurkager

Bag kagerne i ovnen ved 200 grader i 6-10 minutter. Hold godt øje med dem, så de ikke bliver brændte i kanten.

Lad dem køle helt af, og pynt dem med glasur. I kan evt. dele glasuren op i små glas og lave forskellige farver.

God bagelyst – og husk at dele med resten af familien 😀