Grøntsagsnørden med smag for løb

Grøntsagsnørden med smag for løb

25-årige Nanna Buch Pedersen, Struer Højskoles nye blæksprutte, skal blandt mange andre ting øge vores synlighed på Instagram.

Hun løber 5.000 meter, 10.000 meter og halvmaraton for AGF Atletik, men det er ikke kun på banen og landevejen, det går stærkt for Nanna Buch Pedersen. Som passioneret grøntsagsnørd har hun i dag mere end tusind følgere på Instagram med profilen @vildmedgroent – væsentlig flere end Struer Højskole har i dag.

Og det bliver præcist et af Nannas vigtige indsatsområder på højskolen, hvor vi målrettet satser på at øge vores synlighed på det sociale medie.

Undervisning

På skolen vil man kunne opleve hende i flere roller som underviser i madværkstedet, i motionsfagene og ind imellem også, når der er Fed fredag og Højskolehjørne. Der er tale om et barselsvikariat, hvor Nanna det kommende år delvist afløser Marianne Hansen, der går på barsel. Kun delvist fordi de to ikke helt har samme ansvarsområder.

Nanna er født og opvokset i Thyregod nær Brande, men har boet i Aarhus de sidste fem år. Her afsluttede hun i foråret uddannelsen som professionsbachelor i ernæring og sundhed med speciale i sundhedsfremme og forebyggelse på Via University College i Aarhus.

Mad og motion

Mad og motion har hele vejen fyldt meget i hendes liv. Hun allerede gjort det mere end godt på diverse håndbold- og fodboldbaner, men motion er kun halvdelen af et sundt liv. Ernæringen er lige så vigtig, mener Nanna, som drømmer om at give sit bidrag til en udligning af den ulighed i sundheden, der eksisterer mellem danskerne. ”Jeg har nu så mange drømme, men især det at hjælpe sårbare grupper i det danske samfund står højt på min ønskeliste. Udviklingspotentialet er jo så kæmpestort,” forklarer hun.

Nu gælder det Struer Højskole. ”Et fedt sted, som ikke er større end, at man kan følge med i alt, hvad der foregår,” som Nanna udtrykker det. Hun kan også godt lide, at hun har fået ansvar fra dag ét med undervisning og alt det, der følger.

Indtil videre bliver hun boende i Aarhus, men hun kan sagtens se sig selv søge job på en efter- eller højskole i fremtiden, for hun vil helst arbejde med mennesker. Det har hun så ikke fra fremmede. Hun er vokset op med ikke færre end syv søskende. To helsøskende, to halvsøskende og tre plejebørn. ”Det har i hvert fald vakt min store interesse for rummelighed og det at hjælpe andre,” fortæller hun.