Mike-traekker-stikket

Så kan man da tale om at trække stikket

Indenfor fire uger blev han skilt, arbejdsløs og solgte hus med indbo – nu er han kommet videre i sit liv efter ophold på Struer Højskole.

De fleste vil opleve det at blive skilt som en stor omvæltning. Det samme gælder, hvis man får en fyreseddel. Hussalg hører til i samme kategori. Mike Levy har prøvet det hele og det i løbet af blot fire uger.

Den 50-årige amerikaner, som har boet i Thisted i en lang årrække, erkender, at han var nødt til at trække stikket til sit gamle liv 100 procent.

For anden gang i mit liv oplevede jeg, at min arbejdsplads forsvandt til udlandet. Jeg var overvægtig og dyrkede ikke anden motion end at gå ud til bilen. Skilsmissen var der jo også, og så trængte jeg bare i den grad at trække stikket for at begynde på en frisk,” siger han.

Mike gik på nettet for at finde ud af, hvordan han kunne kickstarte en ny tilværelse. Løsningen, han fandt, var Struer Højskole, hvor han siden begyndelsen af marts og frem til juli har været kursist.

Bevidst om sig selv

Sin forvandling er Mike Levy godt tilfreds med.

Det har betydet meget for mig, at jeg har mødt en række andre, vidt forskellige mennesker at kende på tætteste hold. Det at acceptere andres særheder og deres accept af mine giver dig en særlig rummelighed. Det er folk, du ellers aldrig ville have mødt. Nu er mange af dem blevet mine venner. Det er nok den største gave, jeg har fået her i Struer. Og så skal man ikke glemme, at man bliver meget mere bevidst om sig selv gennem et højskoleophold. Hvorfor er det nu, jeg er her? Hvorfor har jeg det, som jeg har det? Læg dertil, at jeg har elsket vores morgensamlinger med gode, danske sange og efterfølgende diskussioner med de øvrige kursister,” forklarer han.

Smider 15 kg

Mike har smidt 15 kg under sit ophold i Struer, og han er blevet så vild med at gå ture i byen, at han på fire måneder har slidt et par sko op. Han elsker Struer og naturen. Især byens hjertesti har været et hit. Ikke desto mindre er turen nu gået til Herning, hvor han er flyttet i lejlighed. Valget af Herning som ny hjemby er ikke tilfældig. Her bor hans tre store børn fra første ægteskab, Christopher, Mathias og Anne Sophie.

Nu ser han frem til at tage hul på sin nye tilværelse og finde sig et job, men han bemærker også, at Herning jo ikke ligger så langt væk fra Struer.

”Jeg kommer helt sikkert tilbage en dag til Struer og højskolen med mellemrum,” tilføjer han.

Mike Levy har gennemgået en personlig forvandling under sit meget lange ophold på Struer Højskole.

Drømmen brast

Mike Levy er født og opvokset i Virginia, USA, i byen Blacksburg, der desværre er mest kendt for en uhyrlig skolemassakre på universitetet Viginia Tech i 2007, hvor 32 personer blev dræbt. Som 16-årig besluttede han på sin fars anbefaling at søge om at blive udvekslingsstudent i Skandinavien. Drømmen var at leve et år i en skandinavisk storby. Struttende af forventningsglæde lettede den unge mand fra John F. Kennedy International Airport, en af verdens største lufthavne, og så landede han ellers i Thisted Lufthavn ved Tved. Kontrasten var til at tage og føle på. Alligevel blev året det bedste i hans liv. Ikke alene blev han behandlet fantastisk i det danske hjem, herregården Tandrup. Mike mødte også en pige i skolen. Hun skulle blive hans første kone og mor til deres tre børn. Amerikaneren flyttede permanent til Thy i 1988. Her har han oplevet, hvad globalisering også kan betyde. For fem år siden blev han fyret hos Oticon i Thisted efter 13 års ansættelse. Produktionen blev flyttet til Polen. Senest har han så oplevet at blive fyret hos Coloplast, hvor produktionen blev sendt til Ungarn. Efter sommerferien går han på jagt efter et nyt job – nu i Herning.

Kursus

Der er næppe mange, der oplever så store forandringer på så kort tid i sit liv som Mike Levy og, som i den grad trækker stikket, men Struer Højskole holder faktisk i september et kursus, der handler om at trække stikket og stresse af. Hvis du er interesseret, kan du læse mere om kurset her.