Gåtursmedicin

Hans vigtigste aftale var med sig selv

Indtil for seks år siden var Javed Iqbal en meget travl forretningsmand – et lægebesøg ændrede alt – det er mange kilometer siden!

Han havde det dårligt med ondt i lungerne.

Lungebetændelse og influenza, lød hans egen dom.

Lægen var ikke enig. Blodprøven viste et tårnhøjt blodsukker-tal.

Javed Iqbal fik konstateret diabetes.

Den 50-årige forretningsmand med 16 arbejdstimer syv dage om ugen, vidste godt selv, han havde levet et usundt liv med for meget og forkert mad og en vægt på 127 kg. Læg hertil rygning.

Der skulle kort og godt ske noget. Sportsforretningen ”Løberen” i Roskilde fik besøg. De nødvendige sko og tights blev købt. Nu kunne han komme i gang med at motionere i og omkring boligen i Kirke Hyllinge.

300 meter blev det til, så stod han og klamrede sig til en lygtepæl og hostede slim op.

“Luften” tilbage

Vel hjemme igen blev en smøg tændt. Han skulle lige have ”luften” tilbage.

”Det var naturligvis et stort nederlag, at jeg ikke kunne holde til mere, men jeg bestemte mig for at give det en chance til,” fortæller Javed Iqbal.

Dagen efter gik han 900 meter. Tre gange så meget som dagen før. Og der blev ikke tændt nogen cigaret bagefter.

Skridt for skridt har gå motionen grebet om sig i en grad, så han nu har været oppe på at gå tre gange ti kilometer hver dag. En overbelastet akillessene satte ham på et tidspunkt tilbage, men Javed går stadig mere end otte kilometer hver dag.

De mange gåture er ikke bare et slankemiddel. Det er også et direkte angreb på hans diabetes, som han stadig får medicin imod. Målet er at slippe helt

ud af medicinforbruget. I den kamp indgår planen om et kursus på en idrætshøjskole næste år.

Bedste medicin

For Javed Iqbal, der i denne tid er kursist på Struer Højskole, har gåturene været den bedste medicin. Men dermed er det hele ikke sagt.

”Gåturene har for mig ikke bare været medicin. De har også været de tidspunkter på dagen, hvor jeg har fået klaret mine tanker, mediteret – om du vil,” siger kursisten, der er gift og far til to drenge på 27 og 15 år.

I dag arbejder han som Falck-reder. Han tøver ikke med at råde i bogstavelig forstand alle til at give sig i kast med motion.

”Hvor ambitiøs, du er, er ikke det afgørende. Det, der betyder noget, er, at du kommer i gang. Mit bedste råd er, at du laver en aftale med dig selv omkring dine egne mål. Den aftale er du, og kun du, ansvarlig for. Det har virket for mig”, forklarer Javed Iqbal.