Forvandling i Struer

Forvandlingen i Struer

For 45-årige Christian Madsen fra Aarhus fik et 15 ugers ophold på Struer Højskole for et år siden dramatiske konsekvenser – til den gode side.

Den 4. december 2017 forlod Christian Madsen sin arbejdsplads, Vestas-fabrikken i Hammel, som sædvanlig. Det sædvanlige var bare så belastende, at han aldrig så fabrikken igen. Hans fars langvarige kræftforløb kombineret med dårlig trivsel på jobbet blev den berømte dråbe, der fik bægeret til at flyde over. Svær depression, svær overvægt og et generelt elendigt fysisk helbred sendte ham til tælling.

At tale om en personlig krise vil være en underdrivelse. Christian entrede skolen med forhøjet kolesteroltal,

en hvilepuls på 86, forhøjet blodtryk, BMI på 48,8, begyndende diabetes og en vægt på små 160 kg. Læg dertil en svær depression og angstanfald.

Få timer efter sin ankomst mødte han sin første gigant udfordring: Mødet med de øvrige kursister og fællesspisning. Det gik selvfølgelig også galt. Sveden haglede ned over panden, da han skyndsomt resignerede fra fællesspisningen for at at vende tilbage til sit værelse – og tage hjem!

Bliv nu

Bliv nu til i morgen”, lød beskeden fra højskolelærer Trine Thor Christensen og en bror, Christian snakkede med for første gang i tre år i telefonen.

Han blev.

Det er han glad for i dag, men de første dage i Struer var ikke de nemmeste. Christian fik lynhurtigt sin ”egen stol” lige ved terrassedøren og med ubesværet adgang til luften i det fri. Angsten havde ikke sluppet sit tag i kursisten.

Du finder ud af, at alle har hver sin historie. Der opstår en utrolig forståelse kursisterne imellem. Jeg mødte utroligt søde medkursister, der sørgede for, at ”min” stol altid var reserveret til mig. Jeg fik smag for igen at dyrke motion og fik meget ud af vores fælles madlavning,” fortæller han.

Tre uger senere var angsten reduceret mærkbart, kolesteroltallet tæt på normal, puls og blodtryk normalt, og diabetesen var under kontrol.

Ahaoplevelse

Det var ikke tilfældigt, at Christian Madsen i sin søgen efter et bedre liv opsøgte Struer Højskole. Uden på nogen måde at have været i en tilsvarende personlig krise tilbage i 2013, gennemgik han nemlig her et kortere livsstilskursus, og det blev en ahaoplevelse af de store. Det havde han ikke glemt, da det for alvor brændte på i 2017.

Svær depression, svær overvægt og et generelt elendigt fysisk helbred sendte Christian til tælling. Det var nogenlunde i den forfatning, han troppede op på Skrænten 4 i Struer for godt et år siden for at gennemføre det lange efterårskursus på Struer Højskole.

Jeg husker, at jeg kom hjem fra højskolen superglad, mentalt ovenpå og struttende af ny energi. Derfor var der ikke nogen tvivl om, hvor jeg skulle søge hjælp fire år senere,” tilføjer han.

Og nu er han så på besøg igen. Det handler ikke om, at han igen er faldet i en sort hul. Tværtimod. Helbredet er i top, og vægten er raslet ned med 50 kg.

Jeg har faktisk planer om at komme tilbage to-tre uger hvert år for at holde mig selv skarp på alt det, vi lærer her, lyder forklaringen.

Stor gave

Han har et enkelt råd til andre, der bevæger sig ud i et livsstilskursus som hans:

Det er vigtigt, meget vigtigt, at man åbner sig overfor de andre kursister og giver af sig selv, deltager i madlavning og holdtræning – også selv om man måske ikke kan yde 100 procent. Det er faktisk en stor gave at møde andre mennesker, man ellers aldrig ville have mødt. Jeg elsker især morgensamlingerne med sange og diskussion om dagens emne.”

Naturligvis skal Christian Madsens historie slutte med et efterskrift:

Den 3. september gennemførte han en mini triathlon. 400 meter havsvømning, 18 km cykling og 4 km løb blev gennemført på halvanden time!