Motionsfagene

Bevægelse

Her finder du glæden ved bevægelse. På en og samme tid kan bevægelse nemlig sætte dig i forbindelse med dig selv og dine indre signaler. På den måde øger du din kropsbevidsthed. Det vigtigste formål er, at du oplever glæden ved at bevæge dig. Fysisk aktivitet er sundt for både krop og sind, og du vil mærke, at det fremmer fællesskabet. Du og dine medkursister lærer hinanden at kende på trods af forskelligheder. I motionsfag er der fokus på sundhed for det hele menneske – både fysisk, mentalt og socialt. Faget er ikke et middel til vægttab, men derimod et redskab til en sundere krop, øget kropsbevidsthed, velvære og glæde, både hos dig selv og i det nærende fællesskab med de andre kursister. Motionens træningsformer kan være alt lige fra yoga til kernetræning, vandgymnastik, cirkeltræning, funktionel træning til swissball og meget mere. En kort beskrivelse af de forskellige træningsformer finder du herunder:

Gå motion

Gåture giver ro i både krop og sjæl. Men gåture er også en effektiv motionsform, til at opnå sundhed og alle kan være med i deres eget niveau og tempo. Vi går dejlige ture i vores naturskønne område, i anlægget, til havnen, fjorden og på hjertestien. Ruterne er af forskellig længde, og igennem dit ophold kan du opnå små succeser ved at udvide dine mulige gå ruter.

Step styrke

 

Så skruer vi lige tempoet og musikken en tand i vejret i Struer motion. Vi varmer op med simple trin på stepbænken, for at få pulsen op. Fortsætter med styrke og konditions træning, som krydres med forskellige redskaber som vægtstænger, håndvægte og boksepuder.

Fælles motion

Til fællesmotion er hele holdet samlet i hallen eller i naturen omkring os. Vi blander leg og træning i en skøn forening. Alle kan være med på hver deres niveau og opleve glæde ved at bevæge sig.

Cirkeltræning

Cirkeltræning er lidt af det hele. Det er sjovt og afvekslende. Træningen skærper både kondition og styrke. Du præsenteres for forskellige øvelser og programmer, og oplever hvordan et program kan varieres på mange måder ved at ændre på tid, gentagelser og omgange. Vi træner med egen kropsvægt, elastik, bolde og håndvægte.

Swissball

De store træningsbolde er geniale. Vi arbejder med stabilitet, balance og styrke. Øvelserne kan varieres så de både er skånsomme og fysisk udfordrende. Og lige meget hvilket niveau du mestrer, er swissball god træning for hele kroppen.

Vandgymnastik

Vandgymnastik er en rigtig god blanding af træning og leg. Her bliver vi forpustet og får grinet sammen. Det er ingen hindring, hvis du ikke kan svømme, der er altid tilbud om træning og leg på lavt vand. Vægtløsheden i vand er skøn og giver mulighed for at udføre øvelser du måske ikke kan lave på land. Der vil være forskellige opvarmningsøvelser, lege, buddytræning og tabata.

Yoga

Yoga betyder at forene. På vores yogahold er der fokus på at forene din krop og dit sind, gennem yogastillinger, åndedrætsøvelser og meditation. Du vil både opleve rolige og meditativ timer, og timer hvor enkelte stillinger udfordrer dig. Du bevæger dig blidt ind i alle yogastillingerne med hjælp fra dit åndedræt. Nærværet med og opmærksomheden på din krop og dit åndedræt, skaber kropsbevidsthed og lærer dig at acceptere og respekterer kroppens signaler. Yogastillingerne tager udgangspunkt i Hatha Yoga, Yin Yoga og Restorativ yoga.

Funktionel træning

 

 

Træningen går ud på at forbedre de naturlige bevægelsesmønstre vi har, som vi allerede bruger i vores daglige liv, som at løbe, løfte og springe. Så nu går vi i krig med squats, kettlebells, reb og sandsække. Vi laver styrkeøvelser i alt sammen i korte intervaller og høj intensitet.

 

Kernetræning

For at stå stærke og glade i vores kroppe skal kernemusklerne styrkes. Det gør vi via mobilitetsøvelser til ryg og skuldre, balancetræning, styrkeøvelser af mave, ryg, hofter og skuldre og afslutter med udstræk og afspænding.