Fællesfag

I fællesfagene dyrker vi debat, nye perspektiver og indsigt.
Undervisningen veksler mellem oplæg, debat og gruppearbejde.
Andre gange tager vi ud og udforsker lokalområdet.

Læs mere herunder.

Oplev Vestjylland

Vi drager ud i det vilde Vestjylland og oplever denne smukke egn. Undervejs kobler vi kultur og historie sammen med natur og mennesket, når der undervises i marken.
Turene kan fx være:
Byvandring i Struer: Om kunst, kultur og byens udvikling. Nordvestjysk Fjordkultur: UNESCO verdens arv

Verden & mig

I verden og mig undersøger vi aktuelle temaer.
Vi udveksler erfaringer og meninger, og bliver klogere i fællesskab. Jo flere forskellige mennesker vi mødes i dette fag, jo bedre og rigere en udveksling og læring.
Temaer kan være:
Skævdelingen mellem uddannelser.
Højskolernes rolle i præstationssamfundet
Etisk Råd for en dag

Kend dig selv

Her dykker vi ned i hvorfor vi er som vi er, og gør som vi gør. Og hvordan vi måske kan begynde at forandre os.

Målet er at blive bedre til at udnytte dine styrker og sætte pris på det du er god til. Samtidig får du indsigt i andre mennesker og deres motivationer.

Når vi opnår større indsigt er det nemmere at være rummelig og skabe forandring.

Historie og samfund

Gentager historien sig? Vi binder sløjfe på aktuelle emner og historien.

Vi vil se på samfund og historie både hver for sig og samlet. Udgangspunktet er Danmark, men med afstikkere ud i den store verden.

Temaer er fx Ytringsfrihed, Fake news & propaganda og dansk deltagelse i internationale konflikter

Temafredage

Vi dedikerer dagen til særligt udvalgte emner og aktiviteter. Undervisningsformen afhænger af tema, og kan både være på højskolen eller en ekskursion.

Temaer kan være:
Geopark Vestjylland
Kundskabens-æbler
Tvis Mølle

Morgensamling

Vi har morgensamling alle hverdage. Vi kombinerer ofte et kort oplæg, måske en lille debat, med fællessang fra højskolesangbogen.

Vi gennemgår også dagens program og giver fællesbeskeder.

Det er en god start på dagen, der giver energi og forbereder dig på dagen

Højskoleaftner

Højskoleaftner er typisk foredrag. Vi veksler mellem at få besøg af foredragsholdere, online foredrag, og foredrag fx på det lokale bibliotek.
En højskoleaften kan også være en sangaften, en kreativ værkstedsaften eller en aften med dans.

Eksempler er:
Kim Blæsbjerg – De bedste familier
Karin Torp – Om livsglæde
Førstehjælp – Forstander Claus Hansen
Julefortællinger – Vestjyllands fortællere

Vil du vide mere om vores valgfag så finder du dem HER