Single Blog Title

This is a single blog caption
1 dec 2018

Tips til en sundere december

/
Skrevet af
/
Kommentarer0

Nu er det jul!

Ja okay. Måske ikke helt endnu. Men vi er i det mindste i julemåneden. Julesangene er begyndt at tone ud af vores radio, og julepynten er oppe i supermarkederne. Og det er blevet tid til at åbne den første låge i vores julekalender 😀

Den får du her – en række tips og ideer til, hvordan du kommer lidt sundere igennem december (og undgår at tage for mange ekstra kilo på…).

December måned er på alle måder en sød måned. Den byder på hyggeligt samvær med familie og venner, skønne julemarkeder og ikke mindst den gode julemad (i afsindige mængder).

Til at skyde december i gang vil vi gerne give vores bud på, hvordan du kommer igennem den søde julemåned uden for mange ekstra kilo på sidebenene. Men også en måde, hvor du samtidig kan nyde den og tage del i alle festlighederne uden at skulle sige nej til alting.

Mærk efter

Inden du begynder at spise, er det en god ide at mærke efter, hvor sulten du egentlig er. For der er forskel på, om det du føler er sult eller appetit/lyst. SULT er et fysisk behov for mad for at overleve. Appetit/lyst er et psykologisk drive, der tit intet har med “ægte” sult at gøre. Det kan i stedet være en dejlig duft eller den lækre kage, man går forbi i butikken, som sætter gang i mundvandet – og tadaaa, lækkersulten er landet. Den der fortæller dig, at du da sagtens lige kan nappe en portion mere, for det smager jo så dejligt.

Lækkersulten er en vigtig gæst at sætte spotlight på, hvis du vil sundere igennem december.

Sult-mæthedsskala

Når vi spiser, er målet, at blive lige nøjagtig tilpas mæt – hverken mere eller mindre. Og det er vi mange, der har lidt svært ved…. Mon ikke du også selv kender det? Når man liiige skulle have en sidste portion og ender med at blive helt dårlig, fordi man har fået stoppet alt for meget ned i mavesækken på kort tid. Især i situationer med masser af lækker julemad…

Giv derfor din sult/mæthed opmærksomhed undervejs i december, hvor der er allermest brug for det (og ja ja, det lyder måske tåbeligt for nogle af jer, der sidder og læser med derude. Men det er et effektivt redskab for rigtig mange, så giv det lige et skud 😉 )

Ofte er opmærksomhed og erkendelse af, hvad det faktisk er, vi går og gør ved os selv og vores krop, det første kæmpe store skridt mod nye beslutninger og et sundere liv. At tage livtag med lækkersulten og vise den, hvem der bestemmer her (den er satans stærk og modbydelig, men du kan godt!).

En måde at vurdere både din sult og mæthed på, er ved at bedømme den ud fra en skala på 1-10.

1 = meget sulten

10 = overmæt.  

Jagt den perfekte mæthed

For at opnå den tilpasse mæthed, skal du gerne lande lidt over middel. Altså omkring 6-7-stykker.

Summa summarum: Du skal i december lægge mærke til din sult/mæthed. Når du lander på en 6-7 stykker, skal du stoppe med at spise. For så er det lækkersulten, der har taget over. Også selvom din tallerken ikke er tom.

Og AV! Lige når det kommer til at levne, ved vi godt, at det er der UTROLIGT mange, der virkelig har svært ved. Vi har jo lært, at man s…. spiser op, når man selv har taget. Har jeg ret? Men når du tvinger dig selv til at spise, efter din sult faktisk er stillet, så ødelægger du din naturlige fornemmelse for sult/mæthed.

Så hold op med det (nemmere sagt end gjort, men opmærksomhed på din krops signaler er som sagt det første store og ekstremt vigtige trin mod sundere vægt og vaner). Øv dig i stedet på at tage mindre portioner.

Spis langsomt, smag på maden, duft til den, nyd den og mærk efter undervejs – hvornår er du på 6-7 stykker?

Der er ikke noget, der er forbudt!!

Som udgangspunkt er det vigtigt at huske på, at der ikke er noget, der er forbudt. Hvis du sætter alverdens forbud op for dig selv, kommer det sjældent til at holde på lang sigt. Nej, det holder om at finde den gode balance. For der er nogle valg, der er smartere end andre – og vi kan alle blive fristet.

For at holde vægten bliver der nødt til at være forskel på hverdag og fest. Hvis hverdagsmad er festmad, spiser vi tit for meget – og det giver ekstra kilo på “opsparingskontoen”.

Hvor tit og hvor meget er vigtige nøgleord. Der er stor forskel på at spise et par tern chokolade til sin kaffe et par dage om ugen og på at spise en hel plade Marabou hver dag.

Derfor skal du prioritere, når det kommer til søde og usunde sager: hvad kan du allerbedst lide? Er du ikke vild med mørk chokolade? Så lad være med at spise det! Vælg det allerbedste for lige netop dig, og vær så opmærksom på mængderne i stedet for. 

Buffet og julebord – hvad gør du??

Forestil dig, at du er til julefrokost og buffeten bugner med alle julens lækre retter. Hvad gør du så? 

  1. Gå en tur rundt om buffeten uden at have din tallerken med, og kig på retterne. Udvælg det, du allerhelst vil have og lad resten være, når du har tallerkenen med.
  2. Forsøg at undgå
    at overfylde tallerkenen – du skal gerne kunne se din tallerken imellem maden – eller brug evt. en mindre tallerken.
  3. Forsøg at fylde tallerkenen halvt op med grønt (stjæl gerne pynten fra fadene, ellers bliver det alligevel bare smidt ud).
  4. Spis kvarte rugbrødsmadder i stedet for halve – så kan du stadig smage en masse forskelligt.
  5. Vær opmærksom på din sult – spis langsomt og nyd den lækre mad. Tag evt. en lille pause, og mærk efter, om du har brug for en 2. portion. Stop med at spise, når du er landet på tilpas mæthed.
  6. Du behøver ikke at skifte al øl, vin og snaps ud med vand, selvom du ønsker at holde vægten. Men prøv at supplér med det. En tommelfingerregel er ét glas vand pr. genstand.
  7. Når du kommer til de søde sager gælder de samme principper – brug din fornuft og prioritér det, du allerbedst kan lide (men husk at tænke på mængderne).
  8. Vær den gode gæst, der rejser sig og hjælper med at rydde af bordet – så står fadene ikke der og frister i timevis.
  9. Tag initiativ til en gåtur efter maden.
  10. Hvis det er sammenskudsgilde, så lav en lækker julesalat til bordet, så du har et sundt indspark at vælge. Fx flerfarvet råkost, som du kan finde opskriften på gratis i vores madplan fra september. Her kan du evt. bruge dadler i stedet for rosiner, så den får et juletwist.
  11. Spar op i løbet af ugen. Dvs. sørg for at være ekstra sund og spis lidt mindre end normalt, så der er plads til at “give los” til julefrokosten (mangler du inspiration til sunde hverdagsretter, så se alle vores madplaner lige her)

Rigtig god sundere december!

 

Skriv en kommentar